E-Daily

Μια από τις εξυπνότερες ανακαλύψεις έγινε τυχαία

Μία αποτυχία που έχει εκατομμύρια δολάρια κέρδη

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

11/7/2017 | 00:14

Πόσες φορές σας έτυχε να έχετε απογοητευθεί από μια ιδέα που είχατε και πήγε στραβά; Σχεδόν όλες θα μου απαντήσετε. Αν είχαν την ίδια λογική δύο χημικοί από τις ΗΠΑ τώρα δεν θα είχαμε κάνει την ζωή μας ευκολότερη με τα διάσημα post-it.

Η πολύ λειτουργική εφεύρεση που λέγεται post-it ήταν μια αποτυχημένη προσπάθεια να φτιαχτεί μια πολύ ισχυρή κόλλα. Ο χημικός  Σπένσερ Σίλβερ, εργαζόταν στην πολυεθνική 3Μ, και του αναθέσαν να φτιάξει μια πολύ ισχυρή κόλλα, για λογαριασμό της Διαστημικής Υπηρεσίας των ΗΠΑ.

Απέτυχε παταγωδώς, το πρότζεκτ ανατέθηκε σε άλλη εταιρεία, και ο ίδιος χρεώθηκε από τη διεύθυνση της 3Μ την αποτυχία. Η κόλλα που έφτιαξε όμως, μπορεί να ήταν αδύνατη, αλλά είχε δύο χαρακτηριστικά που τον έκαναν πλούσιο. Δεν άφηνε σημάδια, και μπορούσε να χρησιμοποιηθεί παραπάνω από μία φορές.

Και τώρα η συμβολή της μοίρας. Φίλος του Σίλβερ, ήταν ο επίσης χημικός  Αρτ Φράι, ο οποίος παράλληλα ήταν και ψάλτης σε εκκλησία. Ο Φράι λοιπόν αντιμετώπιζε το πρόβλημα με τις ψαλμωδίες και τους ενοχλητικούς σελιδοδείκτες. Μια μέρα που προσπαθούσε να παρηγορήσει τον Σίλβερ, σκέφτηκε να χρησιμοποιηθεί η ανακάλυψη του Σίλβερ σε λιγότερες απαιτητικές καταστάσεις, όπως τα βιβλία.

 Έτσι ξεκίνησαν οι δοκιμές που οδήγησαν στην ανακάλυψη που σάρωσε παγκοσμίως. Τα post-it, λόγω της πρακτικότητάς του έγινε εργαλείο όλων. Από μαθητές μέχρι ηλικιωμένους που ξεχνούσαν πράγματα. Τα κέρδη τεράστια, αλλά η καθιέρωση δεν ήταν εύκολη. Κυκλοφόρησε το 1979, αλλά οι πωλήσεις του ήταν ασήμαντες. Ώσπου η εταιρεία 3Μ, το χάρισε δωρεάν για ένα χρόνο σε 'ολη τη χώρα.

Σήμερα βρίσκεται μέσα στις δέκα πιο κερδοφόρες ανακαλύψεις. Οι καταναλωτές εθίστηκαν στη πρακτικότητά του και όταν έληξε η δωρεάν διάθεσή του έτρεχαν μανιακά να το αγοράσουν.

Έτσι την επόμενη φορά που θα βιαστείτε να κρίνετε μια ιδέα σας, να θυμάστε αυτή την ιστορία και να επιμείνετε.