Οι επικίνδυνες γειτονιές της Μασσαλίας μέσα από τα μάτια ενός φωτογράφου
Το λιμάνι των αντιθέσεων
Δημοσίευση 14/10/2017 | 00:06
Λέγεται πως από το λιμάνι της Μασσαλίας περνούν οι μεγαλύτερες ποσότητες ναρκωτικών κάθε χρόνο. Το λιμάνι της νότιας Γαλλίας, υπήρξε πολύ φτωχό (και είναι ακόμα η φτωχότερη πόλη στην χώρα) και άμεσα προσβάσιμο από μετανάστες, που όταν οι Γάλλοι έφυγαν από τις αφρικανικές αποικίες τους, τους ακολούθησαν άποικους στην Γαλλία.
Τα γκέτο ή banlieus στα γαλλικά, είναι πολλά και πολυάνθρωπα στην Μασσαλία. Ο Καταλανός φωτογράφος Arnau Bach πέρασε συνολικά εννέα μήνες στις επικίνδυνες γειτονιές της της απαθανατίζοντας την ζωή των ανθρώπων.
Έφτασε στο λιμάνι τον Δεκέμβριο του 2013, λίγο μετά την ανάδειξη της πόλης σε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Ο Bach, που είδε την Βαρκελώνη να αλλάζει πρόσωπο, θέλησε να δει με τα μάτια του και με τον φακό του, την προσπάθεια της πόλης να αλλάξει κι αυτή σελίδα και να πετάξει από πάνω της την ρετσινιά της πόλης, όπου βασιλέυει η παρανομία, οι έμποροι ναρκωτικών και η κοινωνική και οικονομική ανισότητα.
Ένα χρόνο μετά, είχε έτοιμη μια συλλογή από φωτογραφίες, που αποδείκνυαν ότι η πόλη δεν σταμάτησε να βυθίζεται στην φτώχεια και στην παρανομία. Χωρίς κριτική ματιά, αποτύπωσε τον σκληρό κόσμο στις γειτονιές των banlieus, όπου είναι πιο εύκολο να κερδίσεις λεφτά γρήγορα αν πουλάς ναρκωτικά ή αν συμμετέχεις στο λαθρεμπόριο ανθρώπων.
Είχε περάσει σχεδόν 6 χρόνια φωτογραφίζοντας τα γκέτο του Παρισιού, μετά τις αναταραχές του 2005. Όταν αποφάσισε να πάει στην Μασσαλία, ένας Παριζιάνος του είπε «Αν ποτέ πας στην Μασσαλία, να προσέχεις. Είναι σαν την Βαγδάτη». Όμως όπως διαπίστωσε και ο ίδιος, η πόλη της Μασσαλίας έχει πολλές δυνατότητες. Ωστόσο οι επιχορηγήσεις που πήρε, ξοδεύτηκαν σε συγκεκριμένες περιοχές, αφήνοντας τις φτωχογειτονιές στην μοίρα τους, τονίζοντας ακόμα περισσότερο τις κοινωνικές και οικονομικές διαφορές της πόλης.
Η συλλογή του Arnau Bach, «Capital», ολοκληρώθηκε το 2014 και αποτυπώνει με πολύ όμορφό τρόπο την ζωή στις γειτονιές του γαλλικού λιμανιού.
Φωτογραφίες: Arnau Bach