Η Αμέλια Έρχαρτ υπήρξε ένας θρύλος. Όχι μόνο για την ζωή της, που ήταν γεμάτη από κατορθώματα και αγώνες, αλλά και για τον θάνατό της, αφού η σορός της δεν βρέθηκε ποτέ. Φεμινίστρια, δυναμική και ατρόμητη, ήταν από τις πρωτοπόρους της αεροπορίας, μια εποχή μάλιστα, που οι γυναίκες θεωρούνταν κατώτερες για τέτοια πράγματα.
Γεννήθηκε στις 24 Ιουλίου του 1897 στο Κάνσας. Οι γονείς της είχαν σχέση με τα νομικά, αφού ο πατέρας της ήταν δικηγόρος και η μητέρα της κόρη δικαστικού. Η Αμέλια ήταν αγοροκόριτσο. Βρισκόταν όλη την ημέρα στους αγρούς, κυνηγώντας ζώα ή έντομα και σκαρφαλώνοντας στα πιο απίθανα μέρη και ύψη. Ίσως από μικρή ήθελε να πάει ψηλά...
Σε ηλικία επτά ετών έκανε την πρώτη απόπειρα πτήσεως με ένα αυτοσχέδιο έλκηθρο, απόπειρα που κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία. Η μικρή Αμέλια βγήκε σώα, αλλά χτυπημένη παντού. Όμως αυτό δεν την φόβισε καθόλου. «Πέταξα» είπε και κανείς δεν μπορούσε να της βγάλει από το μυαλό ότι μια ημέρα θα γίνει πιλότος και θα γράψει ιστορία. Όπως και έγινε.
Δούλεψε ως νοσοκόμα στον στρατό. Γράφτηκε στο πανεπιστήμιο με σκοπό να σπουδάσει ιατρική, αλλά έναν χρόνο αργότερα τα παράτησε. Μια μέρα πήγε να βρει τον πατέρα της στο αεροδρόμιο του Λονγκ Μπιτς. Εκεί, θα πετάξει πρώτη φορά για δέκα μόλις λεπτά. Έφταναν ωστόσο για να αποφασίσει τι θα κάνει στην ζωή της.
Στα 24 θα αρχίσει μαθήματα. Τον επόμενο χρόνο κιόλας θα αγοράσει το «καναρίνι» της, ένα μεταχειρισμένο κίτρινο δίπλανο. Στις 22 Οκτωβρίου του 1922 θα πετάξει σε ύψος 14.000 ποδιών, κάνοντας ρεκόρ για γυναίκα πιλότο. Λίγους μήνες αργότερα, θα γίνει η 16η γυναίκα στην ιστορία που πήρε άδεια πιλότου.
Όταν η οικογένειά της φαλίρισε, αναγκάστηκε να πουλήσει το αεροπλάνο και να εργαστεί ως κοινωνική λειτουργός. Όμως δεν ήταν ευτυχισμένη. Ο εκδότης Τζόρτζ Πάτναμ και μετέπειτα σύζυγός της, την πήρε κάποια στιγμή τηλέφωνο και της πρότεινε να πετάξει ως επιβάτης πάνω από τον Ατλαντικό και να κρατήσει ημερολόγιο της πτήσης. Εκείνη «πέταγε» ήδη από την χαρά της.
Η φήμη της πρώτης γυναίκας που διέσχισε τον Ατλαντικό την ακολουθούσε από τότε. Και ήθελε να την δικαιώσει με έναν πιο ριψοκίνδυνο τρόπο. Το 1932, θα πετάξει μόνη της πάνω από τον ωκεανό και θα κάνει ακόμα ένα ρεκόρ. Τρία χρόνια αργότερα θα πετάξει από την Χαβάη στην Καλιφόρνια, μια απόσταση που είναι μεγαλύτερη από εκείνη που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.
Την 1η Ιουνίου του 1937, είχε αποφασίσει να υλοποιήσει το πιο παράτολμο σχέδιο της. Να κάνει τον γύρο του κόσμου με ένα δικινητήριο αεροπλάνο. Κι ενώ είχε καλύψει σχεδόν τα δυο τρίτα της διαδρομής, το αεροπλάνο της εξαφανίστηκε πάνω από τον Ειρηνικό, κοντά στην διεθνή γραμμή αλλαγής ημερομηνίας. Το συμβολικό μέρος αλλά και η μη εύρεση του αεροπλάνου, έδωσε τροφή για δεκάδες θεωρίες συνωμοσίας.
Την επόμενη μέρα κηρύχθηκε αγνοούμενη και στις 5 Ιανουαρίου του 1939, σταμάτησαν όλοι να ψάχνουν, κρίνοντας ότι είναι σίγουρα νεκρή. Η εξαφάνισή της προκάλεσε πολλά ερωτηματικά για πολύ περισσότερο από μισό αιώνα. Το 2016, η Διεθνής Ομάδα για την Ανάκτηση Ιστορικών Αεροσκαφών (TIGHAR), μετά από έρευνα κατέληξε σε ένα συμπέρασμα το οποίο ίσως λύνει το μυστήριο.
Το συμπέρασμα λοιπόν ήταν πως το αεροπλάνο έκανε αναγκαστική προσγείωση με την Αμέλια και τον αεροναυτίλο της να προσγειώνονται ζωντανοί στην νήσο Νικουμαρόρο. Το αεροσκάφος τους παρασύρθηκε από τα κύματα, θεωρία που ενισχύεται από την ανακάλυψη ενός σκελετού κοντά στο νησί το 1940.
Η Αμέλια πέρασε μέρες, ίσως και πολλούς μήνες, προσπαθώντας να επιβιώσει ως ναυαγός. Όταν οι Βρετανοί βρήκαν τον σκελετό, το μυαλό τους δεν πήγε στην Αμέλια Έρχαρτ, επειδή ήταν γυναίκα. Όμως δεν ήξεραν πως μια γυναίκα, σαν αυτήν, είχε περισσότερο πείσμα και θέληση από την πλειοψηφία των αντρών. Γι’ αυτό και ο θρύλος της παραμένει ζωντανός μέχρι και σήμερα...